Assalamu'alaikuwrwb ~  Bismillah alhamdulillah pada kesempatan ini saya akan membentangkan artikel tentang penyakit siplis. Mari kita mulakan pagi ini dengan cinta. Cinta pada diri sendiri, cinta ibu bapa dan cinta pada orang sekeliling kita. Orang yang gembira dengan kehidupan mereka akan cenderung mempunyai keadaan kesehatan yang baik. Bila saat ini anda tengah diuji dengan adanya sakit siplis bersabarlah. Yakinlah semua penyakit ada ubatnya kecuali penyakit tua. 

PENGERTIAN PENYAKIT SIPLIS

Sifilis adalah penyakit kelamin yang disebabkan bakteria treponema pallidium.Penyakit ini  boleh berjangkit kapada sesiapa sahaja dan umumnya menyebar melalui hubungan seksual dengan orang yang terinfeksi. Selain dengan hubungan intim, sifilis juga boleh berjangkit melalui pajanan cairan tubuh pesakit, misal dari aliran darah.  

Pada umumnya kontak langsung terjadi melalui hubungan seksual. Hubungan ini boleh berbentuk sexs vaginal, oral mahupun anal.Selain daripada itu berbagi jarum suntikpun boleh menjadi media berjangkitnya penyakit ini, baik dengan pengguna dadah suntik mahupun peminat seni tubuh, contohnya tatu dan tindikan telinga.Penghantaran sifilis juga boleh berlaku dari seorang wanita hamil kepad bayi yang dikandungnya.Keadaan ini dikenal dengan sifilis kongenital.Kematian bayi dalam rahim boleh terjadi kerana jangkitan ini.


penyakit siplis
CARA MENGOBATI PENYAKIT SIPLIS

Gejala sifilis pertama muncul dalam tiga minggu selepas bakteria memasuki tubuh.Infeksi sifilis terbagi menjadi 4 tahapan utama, antara lain : 


1.Sifilis Primer ( Utama )
Pesakit mengalami gejala yang bermula dari kencing sakit, kencing keluar nanah,gatal,bintik dan luka pada area alat kelamin.Berlangsung 1-2minggu boleh hilang tanpa pengubatan, tetapi bakteria akan terus berkembang dalam tubuh dan akan timbul semula dengan gejala yang sama mahupun lagi teruk dari sebelumnya.

2.Sifilis Sekunder ( Menengah )
Orang dengan sifilis ini akan mengalami ruam merah size syling kecil, muncul pada area kemaluan, telapak tangan, telapak kaki dan juga punggung.Gejala lain yang mungkin timbul adalah demam,penurunan nafsu makan,sakit tekak dan ketuat kelamin.

3.Sifilis Laten
Selepas fasa sifilis menengah,sifilis nampaknya hilang dan tidak menyebabkan gejala sama sekali. Tempoh laten bertahan sekitar 2th sebelum berlakunya tempoh yang berbahaya dalam jangkitan sifilis yaitu sifilis tersier.

4. Sifilis Tersier ( Akhir )
Pada tahapan ini infeksi boleh memberi efek yang serius pada tubuh.Beberapa akibat dari infeksi sifilis pada tahap ini adalah kebutaan,dimensia,mati pucuk, kemandulan,HIV dan kematian bila tidak dikendalikan.

CARA MENGOBATI PENYAKIT SIPLIS


Pengubatan sifilis sangat mudah dilakukan. Sekiranya tidak dirawat,sifilis boleh menjadi penyakit yang berbahaya dan boleh mengakibatkan kematian.Pesakit yang sedang menjalani perawatan meski mengelakan hubungan sexs sehingga jangkitan disahkan telah sembuh sepenuhnya.

Herba cukup berhasil dan boleh digunakan untuk pengubatan sifilis pada tahapan premier,skunder dan sifilis laten.Herba ini cukup diminum 3x sehari sekurang-kurangnya 1 hingga 3 bulan untuk memastikan yang bakteria hilang total. Tersedia juga cream herba sekiranya ada luka,gatal, bintik dan benjolan yang timbul. 

Untuk jangkitan lebih dari 1tahun anda mungkin perlu menambahkan dos.Dalam kes sifilis tersier,rawatan mengambil masa lebih lama dan ubat akan disesuaiakn mengikut komplikasi yang timbul. Pada kes wanita mengandung yang mengalami sifilis, rawatan juga sama, yaitu dengan ubat herba dan tidak akan mempengaruhi kondisi janin yang ada dalam kandungan.

Pada awal masa pengubatan herba dimulai, beberapa pesakit akan mengalami proses detox atau pengeluaran racun dari tubuh.Gejala yang muncul demam, nanah keluar lebih banyak dan sering buang air. Ini bukan kondisi serius kerana biasa akan berlangsung selama 1-3hari. Antibiotik boleh digunakan untuk mengurangkan sakit,dan apabila sakit berterusan sila pergi jumpa dokter. 

Selepas melengkapkan rawatan herba, anda kena buat ujian darah / VDRL untuk memastikan jangkitan sifilis telah sembuh sepenuhnya.Anda mesti tetap waspada kerana anda masih boleh dijangkiti sifilis lagi walaupun anda telah dirawat dan disembuhkan.
PENYAKIT SIPLIS LELAKI WANITA
PENYAKIT SIPLIS LELAKI WANITA

PENCEGAHAN PENYAKIT SIPLIS
  • Setia kepada pasangan adalah cara yang paling berkesan dalam mengelakan penyakit sifilis. 
  • Penggunaan kondom boleh dilakukan sebagai langkah penggunaan alterntif dalam usaha untuk mengurangi resiko penularan sifilis, terutama dikalangan pekerja sexs.
  • Jika anda menyuntik dengan dadah atau peminat seni tubuh jangan sekali-kali berkongsi jarum suntik dengan orang lain. Anda disarankan selalu menggunakan jarum yang disterilkan.
  • Penting bagi ibu mengandung yang mempunyai sejarah sifilis yang terlebih dahulu untuk melakukan tes darah guna mengesan sifilis.Ujian ini biasa dilakukan apabila usia kehamilan adalah antara 3-5bulan dan akan diulang secara berkala jika hasilnya positif.
  • Terakhir pastikan pasangan ikut menyertai rawatan untuk mengelakan efek pimpong.
Demikian artikel saya mengenai penyakit siplis semoga berfaedah.
Untuk ajuan yang dirujuk kami berkhidmat konsultasi 24jam.
Sila telefon atau WhatsApp ke nombor yang ada dalam gambar atau yang muncul secara automatik pada skrin anda. 
We Do Because We Care.
 
Top