PENGOBATAN SIPILIS PADA WANITA

Sifilis adalah penyakit kelamin yang disebabkan oleh jangkitan bakteria treponema pallidium. Sama seperti penyakit menular lain, sifilis dapat menyebar melalui berbagai jenis hubungan seksual, seperti ketika berciuman bibir. Sifilis juga boleh merebak dari ibu-ibu yang dijangkiti ke janin dalam rahim atau bayi ketika lahir. Sifilis kongenital dari ibu kepada anak boleh meningkatkan risiko keguguran, kelahiran mati, atau kematian bayi dalam masa beberapa hari selepas kelahiran.Untuk itu saya perlu membahas menganai Pengobatan Sipilis Pada Wanita sebab banyak kaum hawa diluaran memang belum faham betapa berbahanya penyakit siplis bila tak dirawat dengan betul.  

Gejala Sifilis Pada Wanita Pada Peringkat Pertama 
adalah Thrush kemerah-merahan (Chancre).Chancre kemerahan kecil yang tidak menyakitkan pada labia (bibir luar) dan di dalam vagina, rektum (pembukaan dubur), atau di dalam mulut adalah sifilis yang paling awal yang disyaki. Tragus ini dipanggil chancre. Chancre boleh berkembang dari 10 hingga 90 hari selepas jangkitan awal, dengan purata masa 21 hari selepas jangkitan sehingga gejala pertama berkembang.Chancre selalunya terlewat oleh penghidap sifilis dengan segera, terutamanya jika penyakit kangkung timbul pada serviks atau dalam pembukaan faraj.Nodus limfa bengkak boleh berlaku berhampiran kawasan chancre.
BACA JUGA :  PENYAKIT SIPILIS
PENGOBATAN SIPILIS PADA WANITA
PENGOBATAN SIPILIS PADA WANITA

Chancre biasanya berlangsung selama 3 hingga 6 minggu, boleh sembuh sendiri tanpa rawatan, dan boleh meninggalkan parut nipis. Tetapi walaupun chancre telah sembuh, kesan sifilis masih ada di dalam tubuh dan anda masih boleh menghantar jangkitan kepada orang lain. Sifilis disebarkan menerusi sentuhan langsung dengan kanser sarang semasa aktiviti seksual, termasuk seks oral.

Gejala Sifilis Pada Wanita Ditahap Skunder

Beberapa minggu selepas luka itu hilang, gejala sifilis sekunder akan muncul. Rashes boleh muncul di mana-mana di badan, terutama di tapak kaki dan kaki. Gejala lain adalah ketuat alat kelamin. Terutama bagi wanita, ketuat boleh muncul di sekitar vagina. Walaupun rupa kutil di sekeliling dubur boleh dialami lelaki dan wanita.

Tanda-tanda yang serupa dengan selesema juga boleh muncul. Pesakit akan mengalami keletihan, sakit kepala, sakit sendi, dan demam. Di samping itu, penurunan berat badan dan keguguran rambut boleh berlaku. Kelenjar getah bening juga mengalami bengkak.

Gejala-gejala ini akan berlangsung selama beberapa minggu, dan boleh muncul dan hilang berulang-ulang selama beberapa bulan akan datang. Jika sifilis kedua tidak dirawat dengan betul, jangkitan akan terus ke peringkat seterusnya.

Gejala Sifilis Pada Wanita Ditahap Tertiary Sekitar 30 peratus daripada pesakit sifilis yang tidak dirawat akan mengalami peringkat tersier. Gejala sifilis tersier bermula beberapa tahun selepas jangkitan pertama menjangkiti badan. Bahagian badan di mana bakteria sifilis pertama memasuki gejala yang berpengalaman. Pada peringkat ini, sifilis boleh menjadi sangat berbahaya dan menyebabkan kematian. Sifilis tersier boleh menjejaskan mata, otak, jantung, saluran darah, hati, tulang dan sendi. Akibatnya, pesakit boleh mengalami kebutaan, strok, atau penyakit jantung akibat jangkitan seksual.


PENGOBATAN SIPILIS PADA WANITA

Gejala Sifilis Kongenital Wanita yang hamil dan menderita sifilis boleh menghantar jangkitan ke janin mereka. Risiko ini dapat dikurangkan jika wanita itu dirawat sebelum kehamilan mencapai empat bulan. Sekiranya tidak dirawat, komplikasi berikut boleh berlaku:
> Bayi dilahirkan dengan sifilis > Bayi lahir awal > Keguguran > Melahirkan mati atau bayi mati dalam rahim > Kematian bayi tidak lama selepas kelahiran
Bayi yang lahir dengan sifilis kongenital dalam kehidupan biasanya tidak mempunyai sebarang gejala. Tetapi ada kemungkinan rupa ruam di telapak tangan dan tapak kaki. Tanda-tanda yang mungkin timbul pada kanak-kanak yang dilahirkan dengan sifilis adalah: > Masalah pendengaran > Batang hidup rata > Deformasi gigi > Pekak > Pertumbuhan tulang yang tidak normal
Ciri Ciri Kencing Nanah Dan Pengobaatanya
Ciri Ciri Kencing Nanah Dan Pengobaatanya
 
Top