Cara Penularan Penyakit Kelamin - Penyakit kelamin sering juga dikenali sebagai atau sexually transmitted diseases atau STD adalah jangkitan yang diperoleh daripada melakukan hubungan seks dengan seseorang yang menjadi tuan rumah seorang agen berjangkit. Penyakit menular seksual adalah perkara biasa. Ketahui apa yang disyorkan untuk anda.

Sekiranya anda aktif secara seksual, terutamanya dengan pelbagai pasangan adalah penting untuk mengetahui apa itu penyakit menular seksual, gejala dan rawatan. Ini penting kerana seseorang boleh mengalami penyakit kelamin tanpa menyedarinya. Dalam banyak kes, tiada tanda atau gejala. Malah, itulah sebabnya ramai pakar lebih suka menyebut istilah jangkitan seksual kerana anda boleh mendapat jangkitan tanpa gejala penyakit. Baca JUga ⇓

STD Semua Yang Perlu Diketahui

CHLAMYDIA 
  1. Apa itu? Chlamydia boleh menjejaskan lelaki dan wanita. Apabila disebarkan kepada wanita, klamidia boleh menyebabkan penyakit radang pelvis (PID), yang boleh menghalangnya daripada mempunyai anak.
  2. Bagaimana penghantaran? Penyakit ini tersebar melalui seks yang tidak dilindungi dengan orang yang dijangkiti. Anda tidak boleh selalu melihat bahawa seseorang dijangkiti kerana 70 hingga 80% orang tidak mempunyai gejala.
  3. Apakah tanda-tanda? Kerap membuang air kecil dan membakar atau tidak selesa semasa menggunakan tandas.
  4. Bagi lelaki, cecair keruh yang keluar dari hujung zakar, terutamanya apabila anda bangun pada waktu pagi cecair ini berbeza dengan sperma. Atau buah zakar yang menyakitkan dan membengkak. Rembesan yang tidak normal dari faraj, uretra atau dubur. Ramai orang tidak mengalami apa-apa gejala, tetapi masih dijangkiti.
  5. Bagi wanita, pendarahan antara tempoh atau semasa atau selepas hubungan seksual atau kesakitan di abdomen bawah. Untuk mengurangkan risiko kontrak, gunakan kondom!
GONORRHEA
  1. Gonorea disebabkan oleh sejenis bakteria yang suka hidup di tempat yang panas dan lembab di dalam badan seperti vagina, serviks, uretra, rektum, dan tekak.
  2. Bagaimana Cara Penularan Penyakit Kelamin GO? Dengan melakukan seks faraj, dubur atau oral tanpa menggunakan kondom. Atau dengan berkongsi mainan seks tanpa membasuh atau menutupinya dengan kondom setiap saat masa digunakan. 
  3. Tanda-tanda Pada wanita: Sekresi atau keputihan luar biasa dari vagina yang berwarna putih kuning atau kehijauan serta berbau busuk - Sakit semasa membuang air kecil - Rektal atau jangkitan mata - Jangkitan tekak. Anda mungkin tidak tahu bahawa anda mempunyai gonore! - Sakit atau nyeri di perut bawah - Pendarahan antara tempoh yang lebih teruk
  4. Pada lelaki: Sekresi putih atau kencing nanah berwarna putih, hijau atau kuning dari zakar yang boleh mengotorkan seluar dalam - Sakit ketika buang air kecil - Jangkitan dubur atau mata - Jangkitan tekak- Sakit dan nyeri di dalam buah zakar - Kekadang keradangan kulup penis.
SIFILIS
  1. Sifilis adalah organisma yang menjejaskan darah dan cecair badan yang lain. Jika ia tidak dirawat pada peringkat awal, ia boleh menjadi sangat serius.
  2. Cara Penularan Penyakit Kelamin siplis ialah Melalui seks tanpa perlindungan atau berkongsi mainan seks dengan orang yang dijangkiti, melalui sentuhan kulit langsung dengan seseorang yang mempunyai sifilis atau luka ruam.
  3. Tanda siplis peringkat pertama: gatal, merah, melecet, bintik pada kelamin. Satu atau lebih luka biasanya terletak berhampiran atau dalam vagina atau zakar atau kadang-kadang mulut dan dubur. Luka ini akan muncul dua hingga tiga minggu selepas bersentuhan dengan sifilis. Mereka bertahan selama dua hingga enam minggu dan sangat menular.
  4. Tanda siplis peringkat kedua : Ruam boleh muncul di dalam badan dalam masa dua hingga enam bulan dari jangkitan asal. Gejala seperti selesema, demam, sakit kepala dan sakit tekak boleh muncul.
  5. Peringkat ketiga : Ketulan atau bintik rata yang boleh muncul pada vulva pada wanita dan sekitar dubur pada lelaki dan wanita. Peringkat ini tidak dapat disedari.
HPV GENITAL WARTS
  1. HPV adalah virus yang menyebabkan pelbagai jenis ketuat. Salah satu jenis ini adalah ketuat alat kelamin yang terletak di dalam vagina, serviks, vulva, zakar, anus, rektum atau uretra.
  2. Cara Penularan Penyakit Kelamin HPV ialah dengan menyentuh kawasan kelamin yang dijangkiti.
  3. Wanita yang terjejas oleh HPV perlu melawat pakar kerana virus ini boleh mempromosikan perkembangan sel pra-kanser dalam serviks. Jenis HPV lain boleh menyebabkan kanser serviks. Ujian pemeriksaan kerap dapat mengesannya dan dapat mencegah perkembangan kanser serviks.
  4. Apakah tanda-tanda? Ketuat atau protrusions daging kecil muncul di kulit di mana saja diarea kelamin lelaki dan wanita. Bintik Kecil dan bertompok macam balung ayam jantan atau kembang kol. Kadang-kadang gatal-gatal atau pembakaran boleh berlaku di kawasan kelamin.
  5. HPV tidak menyeberang kondom tetapi tidak meliputi keseluruhan kawasan kelamin. Kerana ia mungkin menjangkiti kulit di kawasan sekitarnya, walaupun memakai kondom.
THRUSH
  1. Thrush disebabkan oleh yis yang tidak berbahaya yang berkembang di kulit manusia, di dalam mulut, di dalam usus dan di dalam zakar dan vagina. Kadang-kadang jenis ragi ini tidak dapat dikawal dan mula berkembang lebih daripada yang sepatutnya.
  2. Cara Penularan Penyakit Kelamin Thrush? Walaupun ada kemungkinan untuk mendapatkan thrush tanpa seks tanpa perlindungan, ia adalah satu cara untuk menyebarkannya.
  3. Apakah tanda-tanda? Sesetengah orang tidak akan mempunyai tanda-tanda atau gejala, tetapi boleh menyebabkan ketidakselesaan di kawasan kelamin pada lelaki dan wanita.
  4. Pada wanita: Keputihan vagina tebal, yang kelihatan seperti keju diproses dan bau seperti yis. Gatal-gatal, kerengsaan dan kemerahan di sekeliling vagina, vulva atau dubur. Vulva bengkak. Sakit semasa bersetubuh atau semasa kencing. 
  5. Pada lelaki: Gatal-gatal, terbakar, dan kerengsaan di bawah kulup atau di hujung zakar. Kemerahan atau bintik merah di bawah kulup atau di hujung zakar. Kesukaran menarik kulup. Sekresi cecair atau tebal, seperti keju di bawah kulup. Ketidakselesaan apabila buang air kecil.
HERPES
  1. Herpes adalah jangkitan virus yang menyerang sistem saraf. Ia tergolong dalam keluarga yang sama seperti cacar air, sirap dan demam kelenjar.Herpes menyembunyikan dalam sistem saraf pusat, menunggu untuk keluar apabila anda tidak sesuai atau tertekan.
  2. Herpes genital adalah sebahagian daripada herpes simplex virus dalam dua jenis. Jenis I lebih kerap menyebabkan kerengsaan di sekitar mulut dan hidung, sementara Type II menyebabkan kerengsaan pada kawasan kelamin dan dubur yang juga boleh dipindahkan ke mulut.
  3. Cara Penularan Penyakit Kelamin Herpes genital atau herpes simplex adalah dari kawasan genital ke mulut melalui: Seks oral, dubur atau faraj dengan pasangan yang dijangkiti semasa dia mengalami wabak herpes. Ia juga boleh dihantar dengan berkongsi mainan seks.
  4. Apakah tanda-tanda? Ramai orang tidak mempunyai tanda atau gejala. Kedua-dua lelaki dan wanita boleh dijangkiti dengan satu atau lebih gejala berikut: Pembakaran, gatal-gatal, atau kesemutan dalam kawasan alat kelamin atau dubur- Nyeri di paha, kaki atau pangkal paha, gejala seperti selesema - Lepuh kecil diisi dengan cecair telus yang, jika pecah, meninggalkan ulser merah yang menyakitkan. Lepuh ini boleh disembunyikan di dalam vagina, serviks atau rektum -Sakit ketika buang air kecil.
TRICHOMONIASIS ATAU VT
  1. Trichomoniasis atau VT adalah jangkitan yang disebabkan oleh parasit di dalam vagina pada wanita dan di uretra pada lelaki.
  2. Cara Penularan Penyakit Kelamin VT adalah merebak melalui seks yang tidak dilindungi dengan seseorang yang dijangkiti.
  3. Apakah tanda-tanda? Jangkitan ini nampaknya menjejaskan wanita lebih daripada lelaki. Tetapi wanita boleh menyebarkannya melalui hubungan seksual atau berkongsi mainan seks yang tidak dicuci ketika digunakan atau ditutup dengan kondom.
  4. Hampir separuh lelaki dan wanita tidak mempunyai tanda atau gejala. Tanda dan gejala biasanya berlaku sebulan selepas bersentuhan dengan penyakit ini. Gejala utama ialah: Pelepasan faraj cair, kuning atau hijau, berbuih dan amis. Gatal-gatal atau kerengsaan di dalam faraj dan Sakit ketika buang air kecil.  Lelaki mungkin mengalami sekresi abnormal atau kerengsaan zakar yang tidak normal.

Cara Penularan Penyakit Kelamin

Dari penjelasan di atas, dapat disimpulkan bahawa secara amnya, gejala STD bermula dengan aduan seperti berikut :
⧫ Sakit atau ketulan pada alat kelamin atau di dalam mulut atau rektum
⧫ Urinasi terasa menyakitkan atau panas
⧫ Penis menyembur cecair diluar sperma
⧫ Keputihan Abnormal pada Faraj 
⧫ Pendarahan faraj yang luar biasa
⧫ Sakit semasa seks
⧫ Nodus limfa menyakitkan dan membengkak 
⧫ Kesakitan perut yang lebih rendah
⧫Gejala umum demam, letih
⧫ Ruam dan gatal pada anggota badan, tangan dan kaki 
⧫ Luka, merah, melecet pada kelamin.

Apakah Pilihan Rawatan Saya Untuk Penyakit Kelamin ?
  1. Antibiotik: yang paling berkesan untuk merawat pelbagai jangkitan seksual akibat bakteria dan parasit, termasuk gonorea, sifilis, klamidia, dan trikomoniasis.
  2. Ubat antiviral: boleh mengurangkan risiko jangkitan atau berulang jika anda mengambilnya setiap hari. Yang lebih awal anda memulakan rawatan, lebih berkesan mengubati penyakit ini
  3. Obat Herbal : bertujuan untuk menghapuskan bakteria, virus dan cendawan. Mengelakkan pentagon dari kembali, supaya penyakit yang disebarkan secara seksual sembuh sepenuhnya tanpa berulang.
Mengapa Herba?
Perubatan herba mempunyai reputasi yang sangat baik walaupun pada peringkat awal. Ini dibuktikan dengan beribu-ribu tahun tradisi lisan dan rekod bertulis tentang naturopati. Sejak zaman dahulu lagi, orang telah mengetahui dan menggunakan kesan pelbagai tumbuhan dalam penggunaannya terhadap penyakit. Kesan ramuan herba telah diketahui oleh manusia selama beratus-ratus tahun, bahkan beberapa beribu-ribu tahun. Asal perubatan herba mungkin terletak pada pengambilan herba sebagai makanan, di mana orang kemudian memberi perhatian kepada kesan tertentu dan menyampaikannya dari satu generasi ke generasi.
RAWATAN HERBA SEMULA JADI UNTUK PENYAKIT KELAMIN
RAWATAN HERBA SEMULA JADI UNTUK PENYAKIT KELAMIN

Bahan-Bahan Dan Fungsi Set Herba De Nature
  • Andrographis paniculata folium ( Sambilata ). Menurut beberapa kesusasteraan, tanaman pahit tradisional digunakan untuk keradangan, siplis, gonorea, penawar, demam, gatal-gatal, kencing manis, tonik, penyakit telinga, eksim, apendis, pembersih darah, stc. Tumbuh-tumbuhan Sambilata digunakan untuk mencegah pembentukan keradangan, air kencing licin, mengurangkan haba badan, ubat kencing nanah,kencing kotor, kencing manis, dan pendedahan kepada toksin. Sebatian kalium memberikan keberkesanan untuk mengurangkan keputihan dan tekanan darah.
  • Ekstrak Lumbricus rubellus ( Cacing tanah ). Cacing tanah mempunyai kekebalan humoral serta mekanisme selular. Cacing tanah mengandungi lebih daripada 40 protein dan bertindak sebagai agen biologi seperti aktiviti antimikrob, proteolitik, sitolitik, hemolitik, tumorolitik, hemagglutinat, dan mitogenik. Cacing tanah dimasukkan dalam invertebrata atau biasanya dirujuk sebagai invertebrata. Dalam hasil penyelidikan, juga disebutkan bahawa cacing tanah mempunyai sebatian aktif yang memainkan peranan dalam melumpuhkan bakteria yang menyebabkan klamidia, gonorea,siplis dan STD lainya
  • Imperata cylindrica rhizoma ( ilalang ). Imperata mengandungi imparanene, asid sitrik, asid malik, glukosa, fernerol, saponin, esin, silidrin, alkali, dll. kandungannya dapat membantu mengekalkan tubuh yang sihat. Atas sebab ini, rumpai digunakan sebagai ubat untuk gonorea,keputihan etc.
  • Orthosiphon stamineus folium ( bunga misai kucing ). Menyembuhkan masalah pundi kencing, membersihkan traktat dan menjadikan sistem berfungsi dengan lebih mudah, faedah-pudik bunga misai kucing adalah sangat berkesan dalam memerangi jangkitan pada pundi kencing dan juga mencegah masalah pundi kencing yang berlaku pada masa akan datang. Faedah lain boleh membantu mencegah merawat keputihan supaya tidak menjadi lebih buruk kerana tumbuhan ini mengandungi sebatian seperti phenol dan asid caffenik.


Cara Penularan Penyakit Kelamin


Pencegahan STD
  1. Setia kepada pasangan. Risiko terkecil STD adalah setia kepada satu-satunya rakan di rumah. Sudah tentu, perhatikan bahawa pasangan anda tidak dijangkiti penyakit kelamin.
  2. Dapatkan vaksin dan semakan secara tetap jika anda aktif secara seksual
  3. Gunakan kondom. Walaupun kondom tidak menghalang transmisi penyakit menular seksual 100%, tetapi kebanyakan penyakit kelamin boleh dihalang dengan menggunakan kondom. Beberapa kondom bahkan mempunyai bahan-bahan yang boleh membunuh mikroorganisma yang menyebabkan penyakit.
  4. Kebersihan terutama sebelum dan selepas seks. Anda perlu membersihkan alat kelamin sebelum dan selepas seks untuk mencegah penyakit kelamin. Dengan menjaga kawasan kelamin anda bersih, anda boleh menghalang mikroorganisma yang menyebabkan penyakit kelamin.
  5. Jauhi alkohol dan dadah. Walaupun kedua-duanya tidak menyebarkan sifilis dan gonorrhea, tetapi kedua-duanya boleh memerah anda tidak sedarkan diri. Ia berada dalam keadaan mabuk ini bahawa anda lebih cenderung mempunyai seks berisiko dan berkongsi jarum.
  6. Jauhi pergaulan LGBT. Statistik kesihatan menunjukkan bahawa penyumbang kepada penyakit kelamin adalah LBGT yang kebanyakannya adalah gay dan biseksual.
Sampai sini dah boleh difahami ya teman-teman? pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati. Apa-apa rawatan yang anda pilih pada dasarnya baik. Laraskan pada kewangan anda. Jangan sekali-kali melambatkan rawatan kerana ia agak lewat sehingga risiko yang lebih besar menanti anda. Itulah semua entri kami mengenai Cara Penularan Penyakit Kelamin. Semoga bermanfaat.
 
Top