PT.De Nature Group -- Siplis adalah jangkitan seksual yang disebabkan oleh bakteria Treponema pallidum subspesies pallidum. Tanda-tanda siplis dan simptom siplis bervariasi bergantung kepada yang mana empat peringkat siplis ia dibentangkan. Peringkat utama siplis diberikan secara klasik dengan chancre keradangan kulit yang keras dan tidak menyakitkan, biasanya antara diameter 1 cm dan 2 cm walaupun terdapat beberapa kecederaan. Dalam siplis sekunder, ruam rambang berlaku, yang sering menjejaskan telapak tangan dan tapak kaki. Mungkin terdapat juga luka di mulut atau vagina. siplis laten, yang boleh berlangsung selama bertahun-tahun, terdapat sedikit atau tiada gejala. Dalam siplis tertiary, terdapat gumma pertumbuhan lembut, tidak kanser, masalah neurologi, atau gejala jantung. Siflis dikenali sebagai "peniru besar" kerana ia boleh menyebabkan gejala serupa dengan banyak penyakit lain.


SIPLIS

Siplis paling biasa disebarkan melalui aktiviti seksual. Siplis ini juga boleh disebarkan dari ibu kepada bayi semasa kehamilan atau semasa kelahiran, yang mengakibatkan siplis kongenital. Penyakit lain yang disebabkan oleh bakteria Treponema termasuklah siplis yaws (subspesies pertenue), siplis pinta (subspesies carateum), dan siplis endemik bukan sereal (subspesies endemicum). Ketiga-tiga Penyakit ini biasanya tidak disebarkan secara seksual. Diagnosis siplis biasanya dibuat menggunakan ujian darah; Bakteria siplis juga boleh dikesan menggunakan mikroskop medan gelap. Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit mencadangkan supaya semua wanita hamil diuji siplis.

Bacaan Penting : Cara Membuat Ubat Siplis Dengan Bawang Putih

Risiko siplis penghantaran seksual dapat dikurangkan dengan menggunakan kondom lateks atau polyurethane. Siplis boleh dirawat secara berkesan dengan antibiotik. Antibiotik siplis pilihan untuk kebanyakan kes ialah benzyline benzylpenicillin disuntikkan ke dalam otot.Bagi mereka yang mengalami alahan penisilin yang teruk, doxycycline atau tetracycline boleh digunakan. Pada mereka yang mempunyai neurosiplis, benzylpenicillin atau ceftriaxone intravena disyorkan. Semasa rawatan syphilis mungkin mengalami demam, sakit kepala, dan sakit otot, reaksi yang dikenali sebagai Jarisch-Herxheimer. 

Tanda Dan Gejala Siplis

Siplis boleh berlaku dalam satu daripada empat peringkat yang berbeza: primer, sekunder, laten, dan tertiari, dan mungkin juga berlaku secara congenitally. 

Siplis Primer ( Darjah Utama )
Chancre utama siplis di tapak jangkitan pada zakar. Siplis utama biasanya diperolehi melalui hubungan seksual langsung dengan luka-luka berjangkit orang lain.Kira-kira 3 hingga 90 hari selepas pendedahan awal lesi kulit, yang dipanggil chancre, muncul pada titik hubungan. Ini secara klasik satu ulser kulit tunggal, tegar, tidak menyakitkan, tanpa gatal dengan asas yang bersih dan sempadan tajam kira-kira 0.3-3.0 cm dalam saiz. Lesi boleh menyakitkan atau lembut, dan mereka mungkin berlaku di tempat lain selain alat kelamin. Lokasi yang paling lazim di kalangan wanita ialah serviks, zakar lelaki heteroseksual , dan secara anally dan rectally pada lelaki yang mempunyai hubungan seks dengan lelaki. 

Siplis Sekunder
Pembentangan biasa siplis sekunder dengan ruam di tapak kaki dan tangan. Papules dan nodul kemerah-merahan di atas kebanyakan badan disebabkan oleh siplis sekunder. Siplis sekunder berlaku kira-kira empat hingga sepuluh minggu selepas jangkitan utama. Walaupun siplis sekunder dikenali dengan pelbagai cara yang dapat diketahui, gejala siplis yang paling umum melibatkan kulit, membran mukus, dan nodus limfa. Mungkin terdapat ruam simetri, kemerah-merahan, tidak gatal pada batang dan kaki, termasuk telapak tangan dan tapak kaki. Ruam boleh menjadi maculopapular atau pustular. Ia mungkin luka, luas, putih, seperti kutil seperti pada membran mukus, yang dikenali sebagai latil kondiloma. Semua luka siplis ini menimbulkan bakteria dan berjangkit. Gejala-gejala lain siplis termasuk demam, tekak sore, rasa sakit, penurunan berat badan, kehilangan rambut, dan sakit kepala. Manifestasi siplis langka termasuk keradangan hati, Penyakit ginjal, keradangan sendi, periostitis, keradangan saraf optik, uveitis, dan keratitis interstitial. Gejala-gejala akut siplis biasanya akan menyelesaikan selepas tiga hingga enam minggu; kira-kira 25% orang mungkin hadir dengan gejala menengah yang berulang. Ramai orang yang hadir dengan siplis sekunder (40-85% wanita, 20-65% lelaki) tidak melaporkan sebelum ini mempunyai chancre klasik siplis utama. 

Siplis Laten
Siplis laten ditakrifkan sebagai mempunyai serologi bukti jangkitan tanpa gejala Penyakit. Ia lebih lanjut digambarkan sama ada pada awal kurang daripada 1 tahun selepas siplis sekunder atau lewat lebih daripada 1 tahun selepas siplis sekunder.United Kingdom menggunakan cut-off selama dua tahun untuk siplis laten awal dan terlambat. siplis laten awal mungkin mengalami gejala yang berulang dalam 25% kes. siplis laten akhir adalah asimtomatik, dan bukan sebagai penyebaran sebagai siplis laten awal.

Silis Tersier
siplis tersier boleh berlaku kira-kira 3 hingga 15 tahun selepas jangkitan awal, dan boleh dibahagikan kepada tiga bentuk berbeza: siplis gummatous (15%), neurosiplis akhir (6.5%), dan siplis kardiovaskular (10%).Tanpa rawatan Penyakit, satu pertiga daripada orang yang dijangkiti mengalami Penyakit tersier. Orang dengan siplis tertiari tidak berjangkit. siplis gummatous atau siplis larut selalunya biasanya berlaku 1 hingga 46 tahun selepas jangkitan awal, dengan purata 15 tahun.Tahap ini dicirikan oleh pembentukan gmas kronik, yang lembut seperti bola tumor seperti keradangan yang mungkin bervariasi dalam ukuran. Mereka biasanya menjejaskan kulit, tulang, dan hati, tetapi boleh berlaku di mana saja. 

Siplis Kongenital
siplis kongenital adalah yang ditularkan semasa mengandung atau semasa kelahiran. Dua pertiga daripada bayi-bayi siplis dilahirkan tanpa gejalaGejala-gejala umum yang berlaku dalam tempoh beberapa tahun pertama termasuk pembesaran hati dan limpa (70%), ruam (70%), demam (40%), neurosiplis(20%), dan keradangan paru-paru (20%). Sekiranya tidak dijangkakan,siplis kongenital terlambat boleh berlaku pada 40%, termasuk penyejukan hidung pelana, tanda Higoumenakis, saber shin, atau sendi Clutton antara lain. Jangkitan semasa kehamilan juga dikaitkan dengan keguguran. Tiga kecacatan pergigian utama dalam sipliskongenital adalah incisors Hutchinson (incisors berbentuk obeng), molars bulan atau molars tunas, dan gigi gerah Fournier atau molar mulsa (molars dengan anatomi occlusal yang tidak normal menyerupai mulberi). 

Penghantaran
  1. Siplis disampaikan terutamanya melalui hubungan seksual atau semasa kehamilan daripada seorang ibu kepada bayinya; spirochete mampu melepasi membran mukus utuh atau kulit yang terkompromi. Oleh itu, ia dapat ditularkan dengan mencium berhampiran luka, serta seks oral, faraj, dan dubur. Kira-kira 30% hingga 60% daripada mereka yang terdedah kepada siplis utama dan menengah akan mendapat Penyakit ini. 
  2. Infektivitasnya dicontohkan oleh fakta bahawa individu yang disuntik dengan hanya 57 organisma mempunyai kemungkinan 50% dijangkiti. Kebanyakan (60%) kes baru berlaku pada lelaki yang mempunyai hubungan seks dengan lelaki; dan dalam populasi ini 20% siplis disebabkan oleh seks oral sahaja.
  3. Siplis boleh disebarkan melalui produk darah, tetapi risiko adalah rendah kerana pemeriksaan darah yang disumbangkan di banyak negara.Risiko penghantaran dari jarum perkongsian kelihatan terhad. Ia tidak mungkin secara umum mengikat siplis melalui tempat duduk tandas, aktiviti harian, tab mandi panas, atau berkongsi perkakas makan atau pakaian. [30] Ini terutamanya kerana bakteria mati sangat cepat di luar tubuh, menjadikan transmisi oleh objek sangat sukar.
Diagnosis
Siplis adalah sukar untuk mendiagnosis secara klinikal semasa jangkitan awal.Pengesahan sama ada melalui ujian darah atau pemeriksaan visual langsung menggunakan mikroskop medan gelap. Ujian darah lebih sering digunakan, kerana ia lebih mudah untuk dilakukan.Ujian diagnostik tidak dapat membezakan antara tahap penyakit.

Ujian darah TPHA dan VDRL
  1. Ujian darah dibahagikan kepada ujian nontreponemal dan treponemal. Ujian bukan tindak balas digunakan pada mulanya, dan termasuk makmal penyelidikan Penyakit venereal (VDRL) dan ujian reagin plasma cepat (RPR). Positif palsu pada ujian nontreponemal dapat terjadi dengan beberapa infeksi virus, seperti varicella (cacar air) dan campak. Positif palsu juga boleh terjadi dengan limfoma, tuberkulosis, malaria, endokarditis, Penyakit tisu penghubung, dan kehamilan.
  2. Kerana kemungkinan positif palsu dengan ujian tidak bertindak balas, pengesahan diperlukan dengan ujian treponemal, seperti agglutination zarah treponemal pallidum (TPHA) atau uji penyerapan antibodi antibodi fluoroen Ujian antibodi keremajaan biasanya menjadi positif dua hingga lima minggu selepas jangkitan awal.Neurosyphilis didiagnosis dengan mencari bilangan leukosit yang tinggi (limfosit utama) dan tahap protein yang tinggi dalam cecair serebrospinal dalam penentuan jangkitan siplis yang dikenali. 
  3. Ujian Langsung Mikroskopi medan gelap cecair serous dari seorang chancre boleh digunakan untuk membuat diagnosis segera. Hospital tidak selalu mempunyai peralatan atau kakitangan yang berpengalaman, dan ujian mesti dilakukan dalam masa 10 minit untuk memperoleh sampel. Kepekaan telah dilaporkan hampir 80%; oleh itu ujian hanya boleh digunakan untuk mengesahkan diagnosis, bukan untuk memerintah satu.  Dua ujian lain boleh dilakukan pada sampel dari chancre: ujian antibodi pendarfluor langsung (DFA) dan ujian rantai polimerase (PCR).  DFA menggunakan antibodi tagged fluorescein, yang melekat pada protein siplisspesifik, sementara PCR menggunakan teknik untuk mengesan kehadiran gen siplis spesifik.Ujian ini tidak seperti masa yang sensitif, kerana mereka tidak memerlukan bakteria hidup untuk membuat diagnosis.
Kaedah Pencegahan
  1. Penggunaan kondom mengurangkan kemungkinan penularan semasa hubungan seks, tetapi tidak sepenuhnya menghilangkan risiko.Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) menyatakan, "Penggunaan kondom lateks yang konsisten dan konsisten dapat mengurangkan risiko siplis hanya apabila kawasan yang dijangkiti atau tapak pendedahan yang berpotensi dilindungi.Namun, petang siplis di luar kawasan kawasan yang dilindungi oleh kondom lateks masih boleh membenarkan penghantaran, jadi berhati-hati harus dilakukan walaupun menggunakan kondom. 
  2. Kesan daripada hubungan fizikal intim dengan orang yang dijangkiti adalah berkesan untuk mengurangkan penyebaran siplis. CDC menyatakan, "Cara terbaik untuk mengelakkan penularan penyakit kelamin, termasuk siplis, adalah untuk menjauhkan diri daripada hubungan seksual atau berada dalam hubungan mutual monogami jangka panjang dengan pasangan yang telah diuji dan diketahui tidak dijangkiti. 
  3. Siplis kongenital pada bayi yang baru lahir boleh dicegah dengan menyaring ibu semasa kehamilan awal dan merawat mereka yang dijangkiti. Jika mereka positif, adalah disyorkan bahawa rakan kongsi mereka juga dirawat. sipliskongenital masih biasa di dunia yang sedang membangun, kerana ramai wanita tidak menerima rawatan antenatal sama sekali, dan lain-lain rawatan antenatal lain yang menerima tidak termasuk pemeriksaan.Ia kadang-kadang berlaku di dunia yang maju, kerana mereka yang paling mungkin memperoleh siplis adalah yang paling tidak mungkin menerima rawatan semasa kehamilan. 
  4. Pemeriksaan. CDC mengesyorkan bahawa lelaki aktif seksual yang mempunyai hubungan seks dengan lelaki diuji sekurang-kurangnya setiap tahun. Dokter juga mencadangkan pemeriksaan di kalangan mereka yang berisiko tinggi.

Rawatan Siplis. Rawatan ini boleh Anda dapatkan dari Dokter Spesialis Kulit dan Kelamin di Hospital bersebelahan. 

  1. Rawatan lini pertama untuk siplis tidak rumit kekal satu dos benzathine benzylpenicillin intramuskular. Doxycycline dan tetracycline adalah pilihan alternatif bagi mereka yang alah kepada penisilin; disebabkan risiko kecacatan kelahiran, ini tidak digalakkan untuk wanita hamil.Rintangan kepada makrolida, rifampicin, dan clindamycin sering hadir. Ceftriaxone, antibiotik cephalosporin generasi ketiga, mungkin berkesan sebagai rawatan berasaskan penisilin. Adalah disyorkan bahawa seseorang yang dirawat mengelakkan seks sehingga luka sembuh. 
  2. Jangkitan akhir. Bagi neurosiplis, disebabkan penembusan benzathine penisilin yang lemah ke dalam sistem saraf pusat, mereka yang terkena diberi dos penisilin intravena yang besar untuk sekurang-kurangnya 10 hari. Sekiranya seseorang itu alah kepada penisilin, ceftriaxone boleh digunakan atau cuba desensitisasi penisilin.Presentasi lewat lain boleh dirawat dengan benzathine penisilin intramuskular sekali seminggu selama tiga minggu. Rawatan pada peringkat ini semata-mata mengehadkan perkembangan lanjut Penyakit ini dan mempunyai kesan terhad terhadap kerosakan yang telah berlaku. 
  3. Kehamilan. Rawatan siplis untuk Ibu hamil adalah dengan  Penisilin adalah rawatan yang berkesan untuk siplis semasa kehamilan tetapi tidak ada perjanjian di mana dos atau laluan penghantaran adalah paling berkesan. 
  4. Rawatan herba untuk siplis peringkat awal sehingga akhir. ianya juga selamat untuk ibu hamil dan menyusui.
RAWATAN SIPLIS HERBA
RAWATAN SIPLIS HERBA


Bolehkah siplis disembuhkan? 
Ya, siplis dapat disembuhkan dengan rawatan dan pengubatan yang betul dari pembekal penjagaan kesihatan anda. Walau bagaimanapun, rawatan mungkin tidak akan membatalkan apa-apa kerosakan yang telah dijangkiti.
Disclaimer: *Perubahan dan tindakbalas kepada individu adalah berbeza bergantung kepada kesesuaian badan, hormon dan jangka sakit.

Demikian entry dari saya mengenai Siplis. Semakin Anda faham apa itu siplis, bahaya siplis dan lain-lain mengenai siplis maka semakin mundah untuk Anda mengelakanya. Pencegahan lebih utama dripada merawat bukan? Salam sejahtera untuk Anda dan keluarga. 
 
Top