PT. De Nature Group -- Tahukah Anda bahwa 76% penderita siplis wanita adalah korban dari patner seksualnya? Siplis adalah jangkitan seksual yang disebabkan oleh mikrob bakteria yang dikenali sebagai treponema pucat. Jangkitan ini hampir hilang selama beberapa tahun, tetapi hari ini terdapat peningkatan dalam kes, terutama di kalangan lelaki gay dan biseksual. Lelaki ini pula menikah dan berhubungan seksual dengan pasangan tanpa mengatakan yang sebenar sejarah seks yang dia miliki, sehinggakan wanita pun banyak yang menjadi korban jangkitan siplis. Betul betul? :) supaya kita dapat mengelak siplis wanita dan merawatnya dari awalJom kita cari tahu.
8 SYMPTOMS  SIPLIS WANITA YANG SUNGGUH MENAKUTKAN
8 SYMPTOMS  SIPLIS WANITA YANG SUNGGUH MENAKUTKAN

APA YANG  SIPLIS WANITA 

Siplis wanita boleh dirawat dengan mudah, terutamanya jika dikesan pada peringkat awal. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui gejala siplis wanita awal supaya anda boleh mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin. Setelah pulih, siplis wanitatidak dapat mengulangi semula. Tetapi, anda boleh dijangkiti lagi jika anda mempunyai hubungan seksual dengan seseorang yang mempunyai sifilis.

Tanpa pengendalian cepat dan tepat, siplis wanita dapat merosakkan organ otak, jantung, dan beberapa organ lain. Pada wanita hamil, jangkitan juga berbahaya kerana ia boleh menyebabkan keadaan janin yang tidak normal, walaupun kematian bayi. Oleh itu, sebelum diagnosis dan rawatan, lebih mudah untuk menyembuhkan siplis wanita.

Siplis wanita berkembang secara beransur-ansur, dan gejala berbeza pada setiap peringkat. Gejala antara peringkat mungkin juga bertindih antara satu sama lain, dan gejala tidak selalu berlaku dalam susunan yang sama. Anda mungkin dijangkiti Raja Rajaat dan tidak mengetahui sebarang gejala selama bertahun-tahun. Wabak klinikal ini noleh hilang tanpa pengobatan dan rawatan, tetapi boleh juga terus meningkata dalam beberapa kes, terutamanya dalam tempoh inkubasi (masa antara hubungan dan permulaan simptom) biasanya dalam lingkungan 10 hingga 90 hari.

BACAAN PENTING : ANTIBIOTIK BAWANG PUTIH

Siplis wanita sebenarnya sangat menakutkan, jadi ini agak membimbangkan berita. Jangkitan bakteria, yang boleh merebak melalui seks vagina, lisan, atau dubur, berkembang dalam tiga tahap yang berubah dari menakutkan hingga menakutkan.

Dalam dua tahap pertama, siplis wanita dapat dengan mudah dirawat dengan antibiotik dengan cepat. Tetapi jika anda tidak merawat siplis wanita dalam tempoh 12 bulan, itu tersembunyi, bermakna bakteria masih dalam badan anda tetapi anda mungkin tidak mengalami gejala selama bertahun-tahun.

Sepuluh hingga 30 tahun kemudian, ia boleh menjadi aktif lagi. Pada peringkat ketiga, siplis wanita dapat merosakkan otak, saraf, mata, jantung, dan organ lain, menyebabkan kebutaan, kelumpuhan, dan juga kematian, menurut ACOG. Adalah penting untuk mendiagnosis dan merawat siplis wanita awal kerana ia boleh berkembang ke peringkat yang boleh menjejaskan otak anda atau kesihatan anda secara keseluruhan, dan boleh dipindahkan ke bayi jika tidak didiagnosis semasa kehamilan. Kebanyakan orang memberi perhatian kepada gejala siplis wanita pada peringkat pertama atau kedua penyakit ini, walaupun tidak jarang orang tidak menyedari bahawa gejala mereka disebabkan oleh sifilis.

1. Keputihan dan munculnya Luka keras, bulat, dan tidak nyeri
Pada tahap pertama siplis wanita, yang berlangsung tiga sampai enam minggu, Anda mungkin atau mungkin tidak melihat beberapa luka di tempat infeksi.Mereka tanpa rasa sakit dan keras, dan memiliki semacam rasa vesikular (yaitu, kantung berisi cairan kecil. Biasanya ada beberapa di satu area, masing-masing sedikit lebih besar dari jerawat , atau lebarnya sekitar setengah sentimeter. Keluhan ini akan hilang meski Anda tidak melakukan sebarang rawatan. Siplis wanita yang tidak diobati akan terus berkembang dalam badan dan  infeksi berlanjut ke sifilis tahap kedua.

2. Demam dan membengkak kelenjar getah bening
Satu lagi gejala yang boleh muncul di mana-mana peringkat siplis wanita adalah demam ringan, umumnya sekitar 38'C "Ia tidak akan bertahan lama - beberapa hari. Untuk bersikap adil, demam boleh menjadi tanda banyak perkara, jadi jika anda tidak melihat gejala siplis wanita lain, mungkin tidak perlu untuk bimbang. Bagaimanapun, jika anda bimbang, bukanlah idea yang tidak baik untuk menghubungi doktor anda.

3. Ruam Kulit
Menonton ruam funky di mana-mana di badan anda? Sentiasa alasan yang baik untuk berunding dengan doktor anda. Pada tahap kedua penyakit siplis wanita yang tidak dirawat, anda mungkin mendapati ruam pada beberapa bahagian rawak badan anda. "Anda akan melihat ketulan kecil merah kasar, dan mungkin tidak dapat dilihat kerana mereka tidak menyebabkan rasa gatal. Walaupun ruam siplis wanita paling sering muncul di telapak tangan atau tapak kaki anda, ruam-ruam ini boleh muncul di tempat lain. Pada masa ini, bakteria siplis wanita telah mengembara melalui darah anda, dia menjelaskan, sehingga ia mula menjejaskan bahagian badan anda di luar tempat anda pertama kali terdedah.

4. Luka mulut, faraj atau dubur
Tanda-tanda lain siplis wanita tahap sekunder: beberapa luka besar (satu hingga tiga sentimeter), terbuka, kelabu atau kelabu putih yang muncul di kawasan lembap seperti mulut, ketiak, atau pangkal paha. "Mereka seperti ketuat, agak dinaikkan, dan tidak menyakitkan." Sebenarnya mereka boleh didiagnosis sebagai ketuat alat kelamin, yang juga tidak menyakitkan. jika anda melihat benjolan seperti ini, ia adalah idea yang baik untuk mendapatkan rawatan segera.

5. Rambut  gugur merata
Di peringkat sekunder siplis wanita, anda mungkin mendapati bintik-bintik botak yang tidak rata pada kulit kepala anda. Dikenali sebagai siplis wanita alopecia, ini bukan salah satu gejala besar, dan ia bukan tipikal dari apa yang biasanya kita lihat. Malah, keguguran rambut di kalangan wanita boleh mempunyai pelbagai sebab lain, termasuk perubahan hormon, ubat-ubatan, dan keadaan perubatan. "Jika anda mengalami keguguran rambut, kami biasanya melihat tanda-tanda lain seperti ruam, dan kami meletakkannya bersama-sama, Selepas siplis wanita dirawat, rambut tumbuh kembali.

6. Berat badan turun dramatik
Sesetengah wanita mendapati bahawa mereka mungkin kehilangan beberapa kilogram dalam peringkat kedua siplis wanita, tetapi tidak ada yang dramatik. Kami biasanya hanya menyedari apabila kami mula meletakkan perkara bersama. Wanita juga mungkin mempunyai gejala lain, bukan hanya penurunan berat badan. Gejala lain siplis wanita peringkat kedua adalah sejuk dan termasuk sakit kepala, sakit otot, sakit tekak, dan keletihan, semuanya akan hilang dengan atau tanpa rawatan.

7. Defisit sensorik dan kecanggungan
Setelah siplis wanita yang tidak diobati mencapai tahap tersier, bakteri pada akhirnya dapat mempengaruhi otak, kata Dikenal sebagai neurosifilis, itu mempengaruhi hingga 10 persen pasien dengan siplis wanita yang tidak diobati dan dapat menyebabkan meningitis , atau radang otak dan sumsum tulang belakang.Selain sakit kepala dan kesulitan mengoordinasikan gerakan otot, gejala lain termasuk perilaku yang berubah, kelumpuhan, defisit sensorik, dan demensia. Berita baiknya adalah, siplis wanita dapat diobati pada tahap apa pun dengan antibiotik — meskipun Anda harus memeriksakan diri ke dokter untuk didiagnosis, dan Anda mungkin perlu minum obat selama berminggu-minggu atau berpotensi dirawat di rumah sakit untuk antibiotik IV pada tahap ini.

8. Penglihatan kabur
Sifilis okular adalah satu lagi kesan tersier dari siplis wanitayang tidak dirawat, di mana bakteria menjejaskan saraf optik di otak. Gejala boleh berkisar dari perubahan penglihatan kepada buta kekal. siplis wanita adalah patogen yang ditularkan melalui darah, jadi apabila ia berada di otak, ia akan menjejaskan organ. Itu hanya masa tertentu sebelum tiba di sana. Terdapat satu lagi alasan yang baik untuk berjumpa dengan doktor anda dengan segera jika anda melihat gejala siplis wanita peringkat awal.


RAWATAN SIPLIS WANITA

Siplis wanita adalah bisnis serius. Tetapi jika Anda telah diberitahu bahwa Anda menderita siplis wanita , ada berita baik dan buruk. Pertama, Berita baiknya: Mudah dirawat dan disembuhkan pada tahap awal. Kedua adalah kabar buruk: Jika Anda membiarkan penyakit tidak diobati selama beberapa tahun, itu dapat merusak jantung , pembuluh darah, otak , dan sistem saraf Anda . Siplis wanita dapat menyebabkan kebutaan atau kelumpuhan. Ini meningkatkan peluang Anda untuk mendapatkan dan menyebarkan HIV , virus yang menyebabkan AIDS. Seiring waktu, itu dapat merusak organ Anda dan bahkan menyebabkan kematian. Dan, tentu saja, jika Anda tidak dirawat Anda akan menyebarkan STD kepada pasangan seksual Anda.

Apakah Rawatan Untuk Siplis wanita?
Rawatan yang disyorkan pada semua peringkat penyakit adalah antibiotik penisilin. Sekiranya anda dijangkiti kurang dari setahun, anda mungkin hanya memerlukan satu suntikan penisilin untuk disembuhkan. Tetapi anda mungkin memerlukan lebih banyak dos jika anda mengalami siplis wanita selama lebih dari satu tahun. Tiada ubat rumah yang akan menyembuhkan siplis wanita. Pemulihan rumah hanya boleh mengurangkan kesakitan tanpa membuang bakteria di dalam badan. Sekurang-kurangnya ada 82 obat resep dokter ditemukan untuk siplis wanita
⧫ Siplis wanita bawaan (7 obat)
⧫ Siplis wanita  Awal (33 obat)
⧫ Siplis wanita  Laten (22 obat)
⧫ Siplis wanita  Tersier (30 obat)

Disini saya akan mengulas dua jenis antibiotik Siplis wanita  yang popular, selebihnya boleh Anda bincangkan dengan Doktor bersebelahan yang Anda percayai.
Penicillin Benzathine Untuk Siplis Bawaan Dan Siplis Awal 
Penicillin benzathine
Penicillin benzathine adalah antibiotik yang lambat digunakan untuk merawat pelbagai jenis jangkitan ringan hingga sederhana yang disebabkan oleh bakteria, termasuk jangkitan strep atau Siplis wanita . Penicillin benzathine juga digunakan untuk mencegah gejala demam reumatik. Penisilin ini juga boleh digunakan untuk tujuan yang tidak disenaraikan dalam panduan ubat ini.

Maklumat Penting
Anda tidak boleh diberikan penicillin G benzathine jika anda alah kepada penisilin. Sebelum mengambil ubat ini Anda tidak boleh dirawat dengan ubat ini jika anda alah kepada penisilin. Biarkan doktor anda mengetahui jika anda mempunyai tindak balas alahan terhadap antibiotik cephalosporin. Semua jenis alahan masalah pernafasan,penyakit jantung atau penyakit buah pinggang.Beritahu doktor anda jika anda tengah mengandung atau menyusui.
Doxycycline Digunakan Untuk Mengubati Sifilis Laten
Mengenai Sifilis, Laten: Siplis   laten boleh bertahan selama bertahun-tahun, bahkan untuk seluruh kehidupan seseorang. Tiada simptom, walaupun orang itu dijangkiti. Kira-kira satu pertiga daripada kes Siplis laten berkembang menjadi Siplis Tersier.

Doxycycline
Doxycycline adalah antibiotik tetrasiklin yang melawan bakteri dalam tubuh. Doksisiklin digunakan untuk mengobati berbagai infeksi bakteri, seperti jerawat, infeksi saluran kemih , infeksi usus, infeksi pernapasan, infeksi mata, gonore , klamidia , siplis , periodontitis (penyakit gusi), dan lain-lain.Doksisiklin juga digunakan untuk mengobati noda, benjolan, dan lesi mirip jerawat yang disebabkan oleh rosacea . Ini tidak akan mengobati kemerahan pada wajah yang disebabkan oleh rosacea.Beberapa bentuk doksisiklin digunakan untuk mencegah malaria, untuk mengobati antraks, atau untuk mengobati infeksi yang disebabkan oleh tungau, kutu, atau kutu.

Informasi penting
Anda tidak boleh mengonsumsi doksisiklin jika Anda alergi terhadap antibiotik tetrasiklin apa pun.Anak-anak di bawah 8 tahun harus menggunakan doksisiklin hanya dalam kasus kondisi parah atau mengancam jiwa. Obat ini dapat menyebabkan gigi menguning atau beruban permanen pada anak-anak.Menggunakan doksisiklin selama kehamilan dapat membahayakan bayi yang belum lahir atau menyebabkan perubahan warna gigi permanen di kemudian hari.

RAWATAN HERBAL ALAMI UNTUK SIPLIS WANITA
Jika Anda didiagnosis menderita Siplis laten primer, sekunder, atau tahap awal (menurut definisi, kurang dari setahun), pengobatan yang disarankan adalah Gangjie dan Ghosiah. Jika Anda menderita Siplis  lebih dari setahun, Anda mungkin perlu dosis tambahan.

Gangjie dan Ghosiah adalah satu-satunya pengobatan yang direkomendasikan untuk wanita hamil dengan sifilis. Wanita yang alergi terhadap penisilin dapat menjalani proses desensitisasi yang memungkinkan mereka untuk mengambil herba. Selain daripada itu jika Anda dirawat untuk sifilis selama kehamilan Anda, anak Anda yang baru lahir harus diuji untuk sifilis bawaan dan jika terinfeksi, menerima perawatan antibiotik.


Mengetahui bahawa anda mempunyai Siplis boleh sangat mengecewakan. Anda mungkin mengalami kemarahan jika anda merasa dikhianati, atau malu jika anda fikir anda telah dijangkiti oleh orang lain. Bagaimanapun, jangan salahkan. Jangan menganggap pasangan anda tidak setia kepada anda. Satu (atau keduanya) mungkin telah dijangkiti oleh pasangan yang lalu.

Selepas anda melakukan rawatan untuk wanita dengan bahan-bahan herba, anda perlu lakukan:
  1. Ambil ujian dan ujian darah yang kerap untuk memastikan anda bertindak balas terhadap dos biasa penisilin. 
  2. Susulan khusus anda bergantung pada peringkat Siplis yang anda diagnosis.
  3. Elakkan hubungan seks dengan pasangan baru sehingga rawatan selesai dan ujian darah menunjukkan jangkitan telah sembuh.
  4. Beritahu rakan seks anda supaya mereka dapat diuji dan mendapatkan rawatan jika perlu.
  5. Diuji untuk jangkitan HIV.
REVIEW PESAKIT

ANTIBIOTIK HERBA ADALAH PILIHAN RAMAI


Sekiranya anda menganggap anda mungkin mengalami sifilis, anda harus mengelakkan melakukan hubungan seks sehingga anda bercakap dengan doktor anda. Jika anda melakukan aktiviti seksual sebelum melihat doktor, pastikan anda mengikuti amalan seks yang selamat, seperti menggunakan kondom. Sekian entry mengenai Siplis Wanita, semoga berfaedah. Salam sehat De Nature. 
 
Top