PT. De Nature Group -- Tahukah Anda bahwa sebanyak 87% penderita siplis adalah lelaki? Apa itu Sifilis? Sifilis adalah penyakit menular seksual (STD) yang disebabkan oleh bakteria treponema pucat. Ini sering disebut peniru besar, kerana begitu banyak tanda dan gejala siplis tidak dapat dibezakan dari gejala lain. Jangkitan siplis terus meningkat, terutama di kalangan lelaki gay dan biseksual.
SIPLIS PADA LELAKI

Siplis Dan Lelaki Gay Dan Biseksual
Kenapa lelaki yang berhubungan seks dengan lelaki harus pikirkan tentang sifilis? Sejak beberapa tahun yang lalu, terdapat peningkatan siplis yang mempunyai hubungan seks dengan lelaki lain. Dalam wabak baru-baru ini, 20% hingga 70% kes berlaku pada lelaki yang juga mempunyai HIV. Walaupun masalah kesihatan yang disebabkan oleh siplis dewasa adalah serius dengan hak mereka sendiri, kini diketahui bahawa luka genital yang disebabkan oleh sifilis pada orang dewasa juga menjadikannya lebih mudah untuk menghantar dan mendapatkan jangkitan HIV secara seksual. Malah, terdapat dua hingga lima kali peningkatan risiko menjangkiti jangkitan HIV apabila sifilis hadir.

WAJIB BACA : NAMA DAN MERK KONDOM TERBAIK BEBAS STDs

Bagaimana Penyebaran Siplis Pada Lelaki ?
Sifilis adalah jangkitan bakteria yang biasanya merebak melalui hubungan seksual. Penghantaran bakteria berlaku semasa seks faraj, dubur, atau oral. Penyakit ini bermula sebagai luka yang tidak menyakitkan - biasanya pada alat kelamin, rektum atau mulut anda. Sifilis menyebar dari orang ke orang melalui kulit atau bersentuhan dengan membran mukus dengan luka ini.

Selepas jangkitan awal, bakteria sifilis boleh kekal aktif (tidak aktif) dalam badan anda selama beberapa dekad sebelum menjadi aktif lagi. Sifilis juga boleh disebarkan dari ibu kepada anak yang belum lahir. Orang dengan sifilis primer atau sekunder (pada peringkat awal) boleh menyebarkan penyakit ini. Wanita hamil dengan penyakit ini boleh menyebarkannya kepada bayi yang mereka bawa.

Gejala Siplis Pada Lelaki

  1. Peringkat utama Siplis Pada Lelaki biasanya ditandai dengan kencing sakit, kencing keluar nanah, panas dan gatal diarea kemaluan, nyeri time berhubungan seksual dan muncul penampilan satu luka, tetapi mungkin terdapat banyak kecederaan. Tempoh antara jangkitan sifilis dan permulaan simptom pertama boleh berkisar dari 10-90 hari (purata 21 hari). Luka bermula sebagai jerawat, tetapi dengan cepat bengkak untuk membentuk luka keras, bulat, kecil dan tidak menyakitkan. Sekiranya ia berada di dalam vagina atau dubur, mudah melangkaui tahap ini. Muncul di mana bakteria sifilis masuk ke dalam badan. Kecederaan biasanya berlangsung tiga hingga enam minggu, dan sembuh dengan atau tanpa rawatan. Walau bagaimanapun, jika rawatan yang mencukupi tidak diberikan, jangkitan boleh berkembang menjadi sifilis sekunder. Pada peringkat ini, orang ramai sangat menular
  2. Peringkat Menengah. Peringkat sekunder Siplis Pada Lelaki dicirikan oleh ruam kulit dan luka membran mukus. Peringkat ini biasanya bermula dengan perkembangan ruam pada satu atau lebih bahagian badan - ruam biasanya tidak menyebabkan gatal-gatal. . Ruam yang dikaitkan dengan sifilis sekunder boleh muncul sebagai luka penyembuhan awal atau beberapa minggu selepas penyembuhan. Ruam tipikal untuk sifilis sekunder boleh muncul sebagai bintik coklat kasar, merah, atau merah pada kedua telapak tangan dan bahagian bawah kaki. Walau bagaimanapun, ruam dengan penampilan yang berbeza boleh berlaku di bahagian lain badan, kadang-kadang menyerupai ruam yang disebabkan oleh penyakit lain. Kadang-kadang ruam yang dikaitkan dengan sifilis sekunder sangat gelap sehingga ia tidak diketahui. Selain ruam, simptom Siplis sekunder mungkin termasuk demam, kelenjar limfa yang bengkak, sakit tekak, rontok rambut, sakit kepala, penurunan berat badan, sakit otot, dan keletihan. Tanda-tanda dan simptom Siplis akan sembuh dengan atau tanpa rawatan, tetapi tanpa rawatan, jangkitan boleh berkembang ke peringkat penyakit laten dan maju.
  3. Peringkat Akhir. Tahap Siplis Pada Lelaki yang tersembunyi (tersembunyi) bermula apabila gejala menengah hilang. Tanpa rawatan, jangkitan itu kekal di dalam badan. Di peringkat akhir sifilis, organ dalaman, termasuk otak, saraf, mata, jantung, saluran darah, hati, tulang, dan sendi boleh rosak. Kerosakan dalaman ini mungkin muncul beberapa tahun kemudian. Tanda-tanda dan gejala-gejala tahap akhir sifilis termasuk kesukaran menyelaraskan pergerakan otot, kelumpuhan, kebas, kebutaan beransur-ansur, dan demensia. Kerosakan ini mungkin cukup serius untuk menyebabkan kematian.yang tersembunyi (tersembunyi) bermula apabila gejala menengah hilang. Tanpa rawatan, jangkitan itu kekal di dalam badan. Di peringkat akhir sifilis, organ dalaman, termasuk otak, saraf, mata, jantung, saluran darah, hati, tulang, dan sendi boleh rosak. Kerosakan dalaman ini mungkin muncul beberapa tahun kemudian. Tanda-tanda dan gejala-gejala tahap akhir sifilis termasuk kesukaran menyelaraskan pergerakan otot, kelumpuhan, kebas, kebutaan beransur-ansur, dan demensia. Kerosakan ini mungkin cukup serius untuk menyebabkan kematian.
Diagnosis Siplis Pada Lelaki
Dua ujian darah yang berbeza diperlukan untuk menentukan sama ada seseorang mempunyai sifilis. Sebaik sahaja selepas jangkitan berlaku, badan menghasilkan antibodi untuk sifilis yang dapat dikesan dengan ujian darah yang tepat, selamat, dan murah. Tahap antibodi yang rendah akan kekal dalam darah selama berbulan-bulan atau tahun, walaupun selepas penyakit itu dirawat dengan baik.

Siplis Pada Lelaki dan HIV
Sakit genital (ulser) yang disebabkan oleh sifilis menjadikannya lebih mudah untuk menghantar dan mengendalikan jangkitan HIV secara seksual. 
Penyakit menular seksual (STD) yang menyebabkan kecederaan, seperti sifilis, mengganggu halangan yang memberikan perlindungan terhadap jangkitan. Ulser perut yang disebabkan oleh sifilis boleh berdarah dengan mudah, dan ketika mereka bersentuhan dengan membran mukosa mulut dan rektum semasa hubungan seks, mereka meningkatkan jangkitan, dan kerentanan terhadap, HIV. Mempunyai STD lain juga merupakan peramal penting untuk dijangkiti HIV, kerana STD adalah penanda tingkah laku yang berkaitan dengan penularan HIV.

Rawatan Siplis Pada Lelaki

Siplis mudah sembuh pada peringkat awal. Rawatan siplis akan membunuh bakteria sifilis dan mencegah kerosakan selanjutnya, tetapi ia tidak akan membaiki kerosakan yang telah dilakukan. Tiada ubat rumah atau ubat ramuan sendiri yang akan menyembuhkan sifilis. Kerana rawatan yang berkesan tersedia dan jangkitan tidak selalu jelas, adalah penting bahawa orang diskrining untuk siplis secara berterusan jika kelakuan seksual mereka meletakkan mereka berisiko untuk penyakit kelamin.

SUNTIKAN ANTIBIOTIK PENICILIN
Satu suntikan penicillin antibiotik, akan menyembuhkan orang yang menderita sifilis dalam masa kurang dari setahun. Dos tambahan diperlukan untuk merawat seseorang yang mengalami sifilis selama lebih dari setahun. 

Antibiotik penisilin adalah jenis antibiotik paling biasa yang kita dengar. Preskripsi pertama doktor untuk pesakit untuk terapi antibiotik biasanya menggunakan antibiotik penisilin. Di dalam badan, antibiotik ini akan berfungsi untuk menghalang bakteria tumbuh dan membiak ketika membunuh bakteria yang sudah masak. Antibiotik penisilin pertama yang ditemui pada tahun 1928 oleh ahli sains Scotland, Alexander Fleming. Orang ramai mula menggunakannya untuk merawat jangkitan siplis pada pria pada tahun 1942.

Bagi orang yang alah terhadap penisilin, Antibiotik Herba boleh digunakan untuk merawat sifilis. 






Komposisi Antibiotik Herba
Tiap kapsul mengandung exstrak yang setara dengan :
Orthosiphon stamineus folium 1250mg
Imperata cylindrica rhizoma 625mg
Andrographis paniculata folium 625mg
Lumbricus rubellus extract 500mg

Pharmacology Antibiotik Herba
Orthosiphon stamineus folium (Bunga Misai Kucing)
Menyembuhkan masalah kandung kemih.Karena kumis kucing dapat membersihkan traktat dan memudahkan sistem kerjanya, manfaat kumis kucing sangat efektif dalam melawan infeksi di kandung kemih dan juga mencegah masalah kandung kemih terjadi di masa depan.Manfaat lainya dapat membantu mencegah pertumbuhan bakteria karena tumbuhan ini mengandung senyawa seperti fenol dan asam caffenik. 

Imperata cylindrica rhizoma (Alang-alang)
Alang-alang mengandung imparanene, asam sitrat, asam malic, glukosa, fernerol, saponin, esin, silidrin, alkali, dll. kandungan tersebut dapat membantu untuk menjaga kesehatan tubuh. Untuk itu biasanya tanaman alang-alang ini digunakan sebagai obat tradisional siplis. 

Andrographis paniculata folium (Sambiloto)
Menurut beberapa pustaka, secara tradisional sambiloto digunakan untuk radang, siplis, gonorrhea,penawar racun,demam, gatal, diabetes, tonikum,penyakit telinga, eksim, radang usus buntu,pembersih darah,dll. Tanaman sambiloto digunakan untuk mencegah pembentukan radang, memperlancar air seni (diuretika), menurunkan panas badan (antipiretika), obat sakit perut, kencing manis, dan terkena racun. kandungan senyawa kalium memberikan khasiat menurunkan tekanan darah.

Lumbricus rubellus extract ( Cacing tanah)
Cacing tanah memiliki kekebalan humoral serta selular mekanisme. cacing tanah memiliki kandungan lebih dari 40 protein serta pemeran aktivitas biologis seperti :antimikroba, proteolitik, cytolytic, hemolitik, tumorolytic, hemagglutinating, dan kegiatan mitogenic. Cacing tanah termasuk dalam hewan tak bertulang belakang atau yang biasa disebut dengan invertebrata. Dalam hasil penelitian, juga disebutkan bahwa cacing tanah memiliki senyawa aktif yang berperan dalam melumpuhkan bakteri patogen terutama bakteri treponema pucat penyebab siplis.

Fungsi Antibiotik Herba dan Review Pesakit



Cara terbaik untuk mengelakkan penularan penyakit kelamin, termasuk siplis pada lelaki, adalah untuk menjauhkan diri daripada hubungan seksual atau berada dalam hubungan monogami yang saling menguntungkan jangka panjang dengan rakan kongsi yang telah diuji dan tidak dijangkiti. Adalah penting bahawa pasangan seks bercakap antara satu sama lain tentang status HIV mereka dan sejarah penyakit seksual lain supaya tindakan pencegahan dapat diambil. Bagi orang yang tingkah laku seksual menyebabkan mereka berisiko untuk penyakit kelamin, penggunaan yang betul dan konsisten kondom lelaki (dan empangan gigi semasa seks oral) dapat membantu mengurangkan risiko penyebaran sifilis.
 
Top