Obat Antibiotik Untuk Mengatasi Gonorea - 5 Jenis Garis Panduan Perubatan dan Rawatan Pus. Gonorrhea atau kencing nanah adalah penyakit kelamin yang boleh ditularkan melalui seks oral, dubur atau faraj. Penyakit ini tidak menyebabkan gejala selepas jangkitan beberapa minggu. Jika tidak dirawat akan menyebabkan komplikasi. Rawatan antibiotik adalah ubat gonorea yang mesti dilakukan supaya bakteria tidak merebak sehingga pesakit dapat sembuh.

Rawatan Untuk Pesakit Gonorea 
Gonorea senang disembuhkan bila dirawat pada awal jangkitan. Walau bagaimanapun, jika penyakit ini tidak dirawat ia pasti dapat menyebabkan banyak komplikasi. Kerana jangkitan gonorea boleh merebak ke bahagian lain tubuh selain alat kelamin, iaitu sendi, kulit, jantung, atau darah. Ini juga dipanggil jangkitan gonokokus yang disebarkan dan pesakit memerlukan rawatan hospitalisasi dan antibiotik yang biasanya diberikan secara intravena.

Berbanding lelaki, wanita lebih berisiko untuk komplikasi jangka panjang jika jangkitan tidak dirawat. Jangkitan ini kemudian akan menyerang saluran pembiakan wanita dan melibatkan rahim, tiub fallopi, dan ovari. Keadaan ini dikenali sebagai radang pelvis. Kehamilan ektopik atau kehamilan di luar rahim yang juga boleh berlaku dan membahayakan nyawa.

Obat Antibiotik Untuk Mengatasi Gonorea

Berikut adalah beberapa jenis ubat gonorea dalam bentuk antibiotik yang digunakan untuk menyembuhkan gonorea.
  1. Ceftriaxone (rocephin). Antibiotik ini digunakan bersama azithromisin untuk menghalang pertumbuhan dinding sel bakteria yang telah mencapai darah.
  2. Azithromycin (zithromax, zmax). Antibiotik ini digunakan untuk menghalang pertumbuhan bakteria.
  3. Cefixime dan cephalosporin. Antibiotik ini digunakan sebagai pengganti jika ceftriaxone tidak tersedia. Ubat ini menghalang sintesis dinding sel bakteria dan digunakan bersama dengan azithromycin. Keduanya digunakan jika pesakit tidak mempunyai komplikasi.
  4. Doxycycline. Antibiotik ini menghalang sintesis protein yang boleh mencetuskan pertumbuhan bakteria. Doxycycline digunakan selama 10 hingga 14 hari pada dos 100 mg sebagai tambahan kepada dos tunggal cetriaxone untuk merawat radang pelvik (PID).
  5. Erythromycin. Titik antibiotik disyorkan untuk digunakan pada bayi yang baru lahir untuk mencegah gonorrhea konjunktivitis (keradangan mata konjunktiva).
Jika anda diberikan satu dos antibiotik, pastikan anda menggunakan antibiotik mengikut nasihat doktor. Kehilangan dos atau tidak mengambil ubat sepenuhnya akan menyebabkan jangkitan gonorea tidak pulih. Sesetengah orang yang menderita gonorrhea juga boleh mendapat klamidia. Oleh itu, rawatan gonore juga termasuk antibiotik yang berkesan dalam merawat klamidia. 

Baca : Kesan Sampingan Antibiotik 

Pesakit yang merasa gejala tidak bertambah baik boleh disebabkan oleh jangkitan gonorea lain atau kegagalan rawatan. Ada kemungkinan bakteria tertentu dari gonorea menjadi tahan terhadap antibiotik supaya mereka tidak lagi dapat dibunuh oleh antibiotik ini. Oleh itu, pesakit memerlukan antibiotik lain untuk menyembuhkan jangkitan.


Apakah Ada Obat Kencing Nanah Selain Antibiotik? 
Pengobatan Gonore Dengan Herba 

Herba berfungsi untuk menekan atau menghentikan perkembangan bakteria atau mikroorganisme berbahaya yang berada di dalam tubuh. Manfaat Herba yang paling penting adalah mengubati gonorea dan mencegah terjadinya infeksi luka yang memungkinkan munculnya bakteri,jamur dan virus yang menyebabkan komplikasi serius.



Obat Antibiotik Herba Untuk Mengatasi Gonorea
Obat Antibiotik Herba Untuk Mengatasi Gonorea

HERBAL PILIHAN RAMAI
1. 97.45% Pesakit pulih selepas 1 minggu rawatan.
2. Fasa pemulihan dapat dilihat dengan jelas selepas 3-5 hari rawatan.
3. Jumlah pemulihan biasanya 2 minggu -1 bulan.
4. Tiada kesan sampingan mual dan mengantuk
5. Selamat kepada Wanita Mengandung dan Menyusui.
6. 100% herba

Komposisi 

Tiap kapsul mengandung exstrak yang setara dengan : 
Orthosiphon stamineus folium 1250mg
Imperata cylindrica rhizoma 625mg 
Andrographis paniculata folium 625mg 
Lumbricus rubellus extract 500mg 
Habattussauda 500mg

Farmakologi

  1. Orthosiphon stamineus folium ( Cat's whiskers / Bunga Misai Kucing). Berfaedah menyembuhkan masalah pundi kencing, Oleh kerana Bunga Misai Kucing boleh membersihkan traktat dan menjadikan sistem berfungsi dengan lebih mudah, faedah-Bunga Misai Kucing adalah sangat berkesan dalam memerangi jangkitan pada pundi kencing dan juga mencegah masalah pundi kencing yang berlaku pada masa akan datang. Faedah lain boleh membantu mencegah merawat Penis Terasa Nyeri Saat Buang Air Kecil  supaya tidak menjadi lebih buruk, kerana tumbuhan ini mengandungi sebatian seperti phenol dan asid caffenic.
  2. Andrographis paniculata folium (Sambilata). Menurut beberapa kesusasteraan, tumbuhan pahit tradisional ini digunakan untuk keradangan, disiplin, gonorea, penawar, demam, gatal-gatal, kencing manis, tonik, penyakit telinga, eksim, apendis, pembersih darah, dsb. Tumbuh-tumbuhan Sambilata digunakan untuk Penis Terasa Nyeri Saat Buang Air Kecil , mencegah pembentukan keradangan, air kencing licin, mengurangkan haba badan (antipiretik), ubat cair putih, kencing manis, dan pendedahan kepada toksin. Sebatian kalium memberikan keberkesanan untuk mengurangkan tekanan darah.
  3. Imperata cylindrica rhizoma ( Ilalang ). Imperata mengandungi imparanene, asid sitrik, asid malik, glukosa, fernerol, saponin, esin, silidrin, alkali, dll. kandungannya dapat membantu mengekalkan tubuh yang sihat. Atas sebab itu, biasanya tumbuhan buluh ini digunakan sebagai ubat tradisional. Mengubati gonorea,Mengubati buang air kecil secara berterusan atau pergerakan usus yang kerap dan juga Sebagai ubat pelepasan faraj.
  4. Ekstrak Lumbricus rubellus ( Cacing tanah). Cacing tanah mempunyai kekebalan humoral serta mekanisme selular. Cacing tanah mengandungi lebih daripada 40 protein dan bertindak sebagai agen biologi seperti aktiviti antimikrob, proteolitik, sitolitik, hemolitik, tumorolitik, hemagglutinat, dan mitogenik. Cacing tanah dimasukkan dalam invertebrata atau biasanya dirujuk sebagai invertebrata. Dalam hasil kajian, juga disebutkan bahawa cacing tanah mempunyai sebatian aktif yang memainkan peranan dalam melumpuhkan bakteria yang menyebabkan cairan putih gonorea dan siplis.
  5. Habbatussauda. Mengandungi pelbagai nutrien yang baik untuk kesihatan, seperti karbohidrat, protein, lemak sihat termasuk asid oleik dan asid linoleik, kalsium, serat, besi, natrium, kalium, antioksidan dan mempunyai kesan anti-radang. Habbatussauda  mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antiviral. Ini terbukti dari kajian yang menunjukkan bahawa ubat herba ini mampu membasmi virus yang menyebabkan hepatitis C, HIV, Gonorea dan siplis. Habbatussauda  juga seolah-olah menghalang pertumbuhan bakteria dan kulat, jadi ia dianggap mampu menangkis jangkitan.

Kami Menasihati Pesakit 
Rawatan gonore (gonorea) dijalankan selama 2 minggu hingga 1 bulan. Dengan rawatan ini, umumnya (97.45%) gonorea sembuh dan hampir sembuh untuk gonorea berulang dan kronik.

Obat Antibiotik Untuk Mengatasi Gonorea

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) baru saja mengeluarkan amaran tentang ketegangan gonorrhea atau gonorea yang tahan antibiotik dan kelihatan tidak dapat disembuhkan. Amaran itu dikeluarkan selepas data daripada 77 negara menunjukkan beberapa kes bakteria Neisseria gonorrhoeae yang tidak bertindak balas kepada antibiotik di Perancis, Jepun dan Sepanyol. 

Kes-kes ini mungkin hanya hujung gunung es. Kerana, sistem untuk mendiagnosis dan melaporkan jangkitan tidak dapat diubati adalah kurang di negara-negara miskin yang sebenarnya lebih sering dijangkiti gonorrhea, kata Dr. Teodora Wi, Pegawai Perubatan, Reproduksi Manusia, di WHO. Ini tentunya sangat menakutkan, memandangkan menurut anggaran WHO, 78 juta orang di seluruh dunia dijangkiti gonore setiap tahun. Sekian entry dari kami mengenai Obat Antibiotik Untuk Mengatasi Gonorea. Semoga berfaedah.
 
Top